När ni är på plats
Ja, ni är välkomn att nyttja vår avgiftsfria parkering framför vår lokal och bana. Tänk bara på att det ibland är rätt många bilar på plats.
Kommer ni för dropin
Alla som kör hos oss måste ha en profil inlagd i vårt tidtagningssystem. Har ni aldrig varit här hos oss tidigare så skapar man en profil via att scanna en qr-kod som ni hittar framför receptionen hos oss. Eller så använder ni den som finns här under.
Är föraren inte ännu fyllda 16 måste man även komplettera uppgifter med ansvarig person eller målsman.

Väl på plats så anmäler man sig till vår reception, där man bokar in sig för dropin-körning. Vad som är bra att ha med sig där är t ex hur många sessioner man vill köra. 2-3 st sessioner räcker långt.
Vill man köra mera och även komma o köra framöver lite oftare, så är något av vår klippkort att rekommendera. Klippkorten knyts till er profil hos oss, och den hålls uppdaterad efter var körning.
Man betalar alltid sin körning i förskott.
När bokning och betalning är klar, ja då får man hämta den obilgatoriska balaklavan och 1 hjälm som passar rätt tight.
Overall och handskar finns även det att låna, men de är frivilligt att bära.
All körning sker på egen risk.
Är du en förare med långt hår, så ber vi er knyta upp håret i en knut. Vi vill absolut inte att ert hår skall fastna när ni kör, i de rörliga delar som finns.
Är ni relativt nya eller oerfarna att köra hos oss så skall ni vara med på en säkerhetsgenomgång innan ni får köra, som här assisteras av vår personal för er.
Ni har alla fått en till enbart er dedikerade gokart att köra i passet ni skall köra. Så håll koll på den info som finns hos oss vilken gokart det är, så ni inte sätter er i orätt gokart eller liknande.
Ni startar sedan från pre-gridden utanför vår lokal, och kör därefter i en session på ca 10 minuter.
Efter ca 10 minuter flaggas ert pass av med en målflagg, som när ni passerar direkt svänger åter in på pre-gridden. Tänk på att sänka farten rejält innan ni svänger in. Väl inne på pre-gridd så parkerar ni på anvisad plats, stänger av motorn och efter att ni sett er omkring kan resa er och kliva ur gokarten.
Ni hittar er körnings tider inne på en skärm i lokalen.
Har ni planerat köra flera pass så får ni hålla koll på nästa gång ni skall ut igen, vilket även det finns synligt på en skärm inne i vår lokal.
Är ni färdigkörda så uppskattar vi att ni lägger hjälm, overall mm åter på den plats ni tog dom.
Balaklavorna placerar ni i korg till höger om dörren ut till bilparkeringen bara, så den blir tvättad.
Tänk på att vi kan begränsa er hastighet eller er framtida körning hos oss om ni uppträdet ojust, genar över gräs mm.
Kommer ni för ett bokat race /event
Se till att samtliga förare kommer i god tid så förberedelserna inte behöver dra ut på tiden, vilket kan om man har otur även resulterar i att er bokning måste kortas ner något. 30 min innan er körning är perfekt att ni kommer.
När samtliga förare kommit på plats har vi en genomgång för hur ni kommer till rätta hos oss samt även redogör för er körning här. Vi har värdeskåp där ni kan låsa in era värdesaker, då vi verkligen rekomenderar er att hålla fickorna toma när ni väl kör.
Har ni innan ni kommer redan skickat över en namn- eller smek-namnslista för samtliga förare till oss så har vi ju redan där kommit långt i förberedelserna. Men ingen fara om ni inte har det, då får ni skriva in er i listan som vår personal hänvisar er till.
Efter namnlistan så får ni hämta en balaklava och en passande hjälm, om ni ansvarar för under er tid här hos oss. Overall och handskar är oftast en bra komplettering vid körning här, men de är helt frivilligt att bära.
Ni som håller i ekonomin måste klara upp körningen innan gruppen får börja köra.
Innan ni sätter er i er gokart håller vi en säkerhetsgenomgång med samtliga förare, där vi går igenom viktiga punkter gällande framförande av gokarten samt hur körningen går till. Ja, även hur körnignen inte skall gå till kommer nog att beröras här.
Väl redo för att köra så måste ni loklisera den gokart ni skall köra, vilket personalen ger er information hur ni gör det. Alla förare får en gokart dedikerad till sig per körning, och de kommer med stor sannolikhet vara en annan gokart ni skall köra i nästa session. Så håll koll på infom över vilken gokart ni skall köra inför vart pass.
Förta passet så startar vi alltid från pre-gridden, dvs framför vår lokal, och alla förare startar själva och kör i lugnt tempo ut påp banan för att där köra passet.
Resteraden pass i er bokning kommer med stor sannolikhet startas på gridden, där alla har en egen startposition. Såklart hjälper vår personal er med hur nu går tillväga samt visar hur en flaggstart går till innan ni kör ut.
Ni hittar även resultaten på alla pass på en skärm innen i lokalen.
dessutom har ni ofta en god paus mellan era pass, där ni hinner bli både otörstiga och uppvilade innan nästa pass.
Samtliga pass ni kör flaggas av med målflagg, och så fort man passerat den så svänger man åter in på pre-gridden o parkerar sin gokart på hänvisad plats och stänger av motorn direkt. Ta det fösiktigt när ni kliver ur, då det kan ibland vara lite stökigt där och då.
När ni kört ert sista pass, ja då är det ju bara resten kvar. Vi är otroligt tacksamma om ni hänger åter er overall på en galge hos de andra våra overaller. Hjälmar åter på hylla. Er användna balaklava placerar ni i korgen till höger om dörren på väg ut till parkeringen och handskar lämnar ni på vår receptionsdisk.
Prisutdelning. Håller nästan alltid vid podiet utanför lokalen typ 10 min efter avsltuad sista körpass, där topp 3-förarna i finalen bekönas för sin körning.
Kom ihåg att hämta era värdesaker och de kläder ni lämnat. Och vill ni så skriver vi gärna ut resultaten til er.
Välkomna åter.
Förlag på spårval:
Torr bana
Vid körning på torr bana så litar man nästan alltid på att greppet finns där när man behöver det. Följande kan vara bra att tänka på
- Använd hela banbredden, så kurvor inte behöver bli så skarpa, öppnande kurvtagning är det bästa att nyttja.
- När ni väl bromsar så bromsar ni så bakhjulen precis låser sig. Kort och effektiv bromsnig med andra ord.
- När ni väl släppt upp bromsen så är det bra att i många kurvor inte gå på gas direkt utan rulla någon/några meter. När man närmar sig eller precis har passerat apex, ja då skall man gå på full gas. Behöver ni släppa gas eller till o med bromsa när ni väl är mitt i en kurva, ja då har ni förmodligen inte rätt spårval in i kurvan, eller inte fått ner hastigheten tillräckligt innan ni påbrjar kurvan.

Våt bana
Vid körning på våt bana är det många saker som kan vara bra att tänka på…
- Aldrig bromsa kraftigt
- Vara försiktigare med gas och gaspådrag
- Vid enkelkurvor, håll ca 2,5 till 3 meter ut från apex och låt kurvan bli mycket längre, jämfört med hur det skall vara på torr bana.
- Använd sin egen kroppstyngd att flytta centrum för tyngdpunkt i gokarten. Då man vid vänsterkurvor lutar sig kraftigt åt höger och något framåt och att man då också lutar sig kraftigt åt vänster och framåt något i högerkurvor. På så vis flyttar man omkring tyngdpunkten för att öka vikt på de hjul som skall ha mest kontakt med underlaget, dvs ytterhjulen och då i synerhet styrhjulet framme.
- Vid enkelkurvor, ge fullt rattutslag och använd tekniken i punkten här över. Var beredd på att greppet kommer komma, och då även vara beredd att styra emot när väl greppet kommer.
- Se till att man har rätt fart redan in i en kurva, då kraftigt gassläpp/pådrag samt någon bromsning lätt får er att snurra.

